Isvarapranidhana is Overgave aan de Godheid door middel van PMPIC wat betekent in Het Christendom en Evangelie gewoon bidden op tapas gewijze ..Het Onze Vadergebed..Voor Hindoes de Gayatrimantra en voor Moslims de Salaat..etc..Jezus de Christus zegt in het evangelie een aantal dingen over deze Overgave..Gij zijt de licht der wereld en de zout der aarde; Wie bekend wilt worden, moet gezien worden; Je zet toch geen lamp onder een korenmaat maar midden in de kamer zodat het de gehele kamer verlicht; In Johannes bad Jezus ..Heilige Vader Uw macht en Majesteit heb ik laten zien aan de mensen; Wie belangrijk wilt zijn, moet elkander dienen; Ik ben gekomen om te dienen en mijn koninkrijk is niet van deze wereld; Het Koninkrijk des hemelen is Nabij: Het geneest zieken etc; Uw Naam worde geheiligd Uw koninkrijk kome wat betekent dat men in het openbaar de Naam heiligt en in Het openbaar manifesteert het Koninkrijk des hemelen..; Vader laat Uw grootheid van Uw Naam zien; Laat zien Wie U bent; Indien U niet in mij gelooft, geloof dan op basis van de werken die ik doe....etc etc..Als je dus bidt, bidt tot God dan om gezien te worden betreft Wie je bent wat je kunt en wat je doet..Wees licht voor de wereld(en). Alles wat je op deze wijze vraagt, zal geschieden onmiddelijk na je gebed..Vertouw daarop ...en dank en zegen je gebed opdat het met zekerheid reeds zo is voor altijd en eeuwig. De samadhi wat wordt bedoeld in de yogasutra's bij de sutra van Isvarapranidhana is dat eenworden ofwel interactief en connected zijn met elkaar door middel van het Gebed..ofwel PMPIC..en druk je dus niet in schaamte of schuldgevoel of angst of gevel van verlies of verdriet of leugen of zelfverloochening of seperation of gehechtheid ..of introvert..Wees tot de Vader EXTRAVERT ..

Maar wees bewust van wat je in je gebed uit..verhoog je niet..verlang niet naar de vruchten van je handelingen ..want dat is allemaal inbegrepen in het gebed ..Uw Naam en niet Mijn Naam..Uw Koninkrijk en niet de Mijne ..Uw Wil Geschiede en niet de Mijne...dat heet namelijk Vairagya of wel Nederigheid  en willing om te Dienen de God de Vader die in de hemelen is en je medemensen..Jezus de Christus zegt hierover in de evangelie: Wie zich verhoogt zal klein worden bevonden in het Koninkrijk des hemelen ..Wie zich nederig houdt, zal worden verhoogd..Wat wilt zeggen dat je dan optimaal of volmaakt etc succesvol etc zal kunnen performen dat waar jij voor bidt..Vairagya is in het Chakra-leer een van de houdingen van het DERDE OOG..Buddhi...Wanneer je zo zal bidden zul je de Masjach kunnen zijn ook..Masjach betekent Van Wie een zekere Authoriteit of Werken uitgaat..en wel dus Volmaaktheid, succes, voltooiing etc ..Masjach is messias ofwel Christus..en is ook wel benoemd in het Boeddhisme als het woord Boeddha..wat Verlichte betekent...Vairagya is ook de hoogste gewaarzijn van de Purusha en in guna satva toeven..volgens Patanjali Sutra's ..Het is in wezen dat je weet hebt dat je in eendracht bent met de Godheid..Met of IN dat weten kun je voor gaan bidden wat je de mensen wilt showen of laten zien.. Omdat je reeds het licht van de wereld bent behoeft je alleen maar dit soort gewaarzijn of weten te toeven..

Tapas-svadhyaya en isvarpranidhana is enkel om de wortel van klesas en karma's te verwijderen..In Islam heet  dat het verwijderen van Sjirk..Sjirk is dat je een partner ziet naast de Godheid..wat hetzelfde is als in YOgasutra's Avidya..Het onjuiste besef van de ware aard..of Het zien van de Veranderlijke onzuivere negatieve etc voor het eeuwige atmische of onveranderlijke positieve..Sjirk is dus hetzelfde ..Tawheed in Islam is het verwijderen van Sjirk..of ook wel eenmaking met God (dit dus is heet Het juiste besef van de Ware Aard of zoals Avatar Krishna aanduidt in de Bhagavad Gita namelijk het kennen van zijn Transcendentale Natuur en zijn activiteiten...

Vairagya is de clue want vanuit het lage denken of gewoon denken moeten we ons corrigeren op woorden van Niet dorsten of gehecht zijn meer aan het verlangen naar de vruchten van je handelingen of werken of wonderen..en dat is hetzelfde als je niet verhogen tot anderen..en in het hogere denken met de buddhi dan ben je in het hoogste gewaarzijn van de purusha en in guna satva (dit volgens Patanjali Sutra's)..:

Vairagya betekent niet dat we onze rijkdom of materiele dingens moeten opgeven..In Islam bijvoorbeeld als je vast..dan zegt de koran dat je in Taqwa moet zijn als je vast..wat hetzelfde is als wat Patanjali bedoelde ..Taqwa is Consious of bewust zijn van Allah..wat het Gewaarzijn is van de Purusha is in Satva..

Ook wanneer je barakaat of beracha of zegeningen spreekt over tot anderen is dat in het Hoogste Gewaarzijn van de Purusha..

Wanneer mensen bewust zijn van hun gebreken of beperking of dat ze weten dat ze ziek zijn en dus willen herstellen of genezen  ..in  dat bewustzijn ben je reeds in een soort van gewaarzijn van de Purusha (of Godheid)..en geeft je eiegenlijk aan tot je medemensen of doctoren of Godheid dat je je niet verhoogt (meer)..dan ook herstelt of geneest iemand of worden zijn of haar problemen (geld of relatie etc ) positief opgelost..In Boeddhisme heet dat Bhavana (=in het leven roepen) en in Islam heet dat At Taubah (=Tot berouw komen of Terugkeer op het Rechte Pad (=in het leven roepen dus)...

In Islam de koran staat geschreven dat de Koran de Weg, Genezing en Licht is voor de mensen ..Dat wilt zeggen dat We we de weg van educatie (opvoeding-voeding-scholing-werk-vriendschap-gezinsvorming etc.) en herstel en genezing zoals ik hiervoor heb beschreven..zowel voor de zieke als voor een arts zijn deze gegevens van levensbelang en licht wat betekent Verlichting beheersen ..